Derigon alkupiste on hetkessä, jolloin samoissa suuryrityksissä työskennelleet työkaverit Jukka Vornanen ja Jussi Rantala totesivat, että nyt on riittävän kauan hankittu kokemusta muiden palveluksessa ja on aika siirtyä molempien pitkään haaveilemaan yrittäjän polulle. Palo oman yrityksen eteenpäin viemiseen oli kova. Molemmat tiesivät, että matkasta tulee rankka, vaikka pohjatöitä tekisi kuinka suunnitelmallisesti.
Liikeidean pohdiskelua
”Yrityksen liikeideaa pohdittiin lukemattomia kertoja työreissuilla ja piirreltiin jos jonkinnäköisiä suunnitelmia, jotka perinteisesti syömisen ohessa kuvattiin servietteihin. Koska olimmehan molemmat oppineet lukuisat strategiaprosessit läpikäyneinä, että ilman kunnon liikeideaa ei voi lähteä tekemään yhtään mitään”, toteaa Jukka.
Lopulta liikeideaksi muotoutui projektiliiketoiminnan prosessien kuvaus ja siihen liittyvän sisällön tuottaminen, josta molemmilla oli vankka kokemus. Kolme vuotta myöhemmin tähän liitettiin myös projektinhallinnan sovelluskehitys, josta tulikin sittemmin Derigon pääliiketoiminta. ”Tämä on sinänsä mielenkiintoinen kehityskaari ja hyvä esimerkki yrittäjyyden luomista uusista mahdollisuuksista, varsinkin kun ottaa huomioon, että kummallakaan ei ollut ICT alan aikaisempaa työhistoriaa”, Jukka ja Jussi kertovat.
Jussi ja Jukka muistelevat 15-vuotista taivaltaan Turun konttorilla.
Isoista konserneista kohti yrittäjyyttä
Yrittäjien työtaustat ovat kulkeneet samaa polkua koko työuran. Molemmat aloittivat ABB:ssä, josta matka jatkui yrityskaupan seurauksena YIT:lle ja sieltä meriteollisuuteen ALMACO Group:iin.
”Suurista yrityksistä saatiin valtavasti sellaista oppia, mitä ilman Derigoa ei olisi olemassakaan. Havahduttavaa oli huomata, miten valtava ero on suurten ja pienten yritysten toimintamallien välillä. Vanhojen tapojen ja ajatusmallien poisoppiminen kesti yllättävänkin kauan ennen kuin tajusi, että tässähän saa ja pitää ihan itse päättää ihan kaikesta”, kertoo Jukka.
Siirtyminen konsultoinnista kokonaistoimittajaksi
Derigo Oy perustettiin 15 vuotta sitten, joista ensimmäiset vuodet toimittiin prosessikonsultointia tekevänä yrityksenä. Vuonna 2011 päätettiin alkaa tekemään omaa Pro3 projektinhallintajärjestelmää prosessikonsultoinnin tueksi. Päätöstä alkaa kehittämään omaa projektinhallintajärjestelmää tuki se, että markkinoilla oli selkeä tarve kyseiselle tuotteelle. Vastaavan tyyppisen järjestelmän määrittelystä, kehityksestä ja käyttöönotosta oli myös kokemusta jo ABB ajoilta lähtien.
Järjestelmäkehityksen vastuuhenkilöksi palkattiin nykyinen CTO Antti Lehtonen, jonka johdolla nykyisin Lahdessa toimivassa tuotekehitystiimissä on 5 henkilöä.
Järjestelmän ja asiakaspalvelun kehittäminen
Ensimmäiset asiakkaat Pro3 järjestelmälle olivat mm. ALMACO Group Oy ja NCC Rakennus Oy, jotka ovat edelleenkin Derigo Oy:n asiakkaita. Ensimmäiset vuodet järjestelmätoimittajana menivät pitkälti Pro3 järjestelmän perustoiminnallisuuksien kehittämiseen ja uusien asiakkuuksien hankkimiseen. Asiakasmäärien kasvaessa ja toiminnan vakiintuessa voitiin keskittyä enenevissä määrin myös uusien toiminnallisuuksien kehittämiseen. Uusia toiminnallisuuksia on aina kehitetty asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen, joka on aina ollut yksi Derigon asiakaspalvelun kulmakivistä. Tänä päivänä näitä asiakastarpeiden pohjalta kehitettyjä Pro3 laajennuksia on jo yhteensä 14 kappaletta.
”Vaikka olemme tietysti nykyään järjestelmätoimittaja, iso osa meidän ja asiakkaidemme yhteistä työtä on edelleen koko projektitoiminnan prosessien ja toimintatapojen kehittäminen. Projektinhallinnan perushaasteet ja tarpeet eivät loppujen lopuksi kovin paljoa ole muuttuneet vuosien aikana. Järjestelmät ovat parhaimmillaan korvaamaton apu sekä projektipäälliköille projekteissa että koko yritykselle projektitoiminnan johtamisessa. Mutta järjestelmiä pitää käyttää ja niiden tuottamaa tietoa myös hyödyntää. Tätä me pyrimme kaikkien meidän asiakkaiden kanssa yhdessä varmistamaan”, Jussi toteaa.
Nykyisistä asiakkaista suurin osa on rakentamisen ja talotekniikan toimialoilta, mutta Pro3 järjestelmää käytetään myös muilla projektitoimintaa harjoittavilla toimialoilla, kuten esimerkiksi konepajateollisuus, meriteollisuus, infrapalvelut ja asiantuntijapalvelut.
Asiakasmäärän kasvamisen myötä asiakasprojekteihin ja asiakaspalveluun on vuosien mittaan palkattu lisää henkilöstöä, jotta voidaan varmistaa läsnäoleva ja nopea asiakaspalvelu maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
15 hyvää vuotta takana ja miten tästä eteenpäin
”15 vuoteen on mahtunut paljon hyvää ja haasteitakin on riittänyt, mutta kaikesta on selvitty ja niistä on otettu opiksi. Näillä saaduilla opeilla ja hyvällä tiimillä on hyvä jatkaa matkaa kohti kasvua. Koska yrityksen toiminta on vakiintunut kotimaassa hyvälle tasolle, on aika suunnata katse entistä vahvemmin Suomen rajojen ulkopuolelle ja viedä Pro3 ilosanomaa muihin maihin. Ulkomaan toimintojen ensisijaisena kohderyhmänä ovat pohjoismaat sekä Englanti, joista kaikista on jo kertynytkin kokemusta nykyisten asiakkaiden kautta”, Jukka summaa.
”Kantavana ajatuksena Derigon alkuajoista lähtien meillä on ollut tavoitteena luoda oikeasti asiakkaiden kanssa yhdessä projektitoimintaa kehittävä yritys. Asiakkailtamme saatu palaute kertoo hyvin siitä, että olemme onnistuneet lunastamaan tämän lupauksemme. Kun meidän ja asiakkaan asiantuntijat ratkovat yhdessä projektitoiminnan haasteita, saadaan aikaan aitoa kehitystä ja oikeantasoisia järjestelmiä. Tämän tavoitteen eteen me työskentelemme jatkossakin sekä nykyisten että jatkuvasti uusien asiakkaiden kanssa, sekä Suomessa että ulkomailla”, kiteyttää Jussi.
Derigon 15v. juhlaristeily
Derigon 15. juhlavuoden kunnaksi koko Derigon väki oli ikimuistoisella juhlaristeilyllä, joka oli jälleen kerran erittäin onnistunut reissu hyvän porukan ansiosta. Risteilyohjelmaan kuului mm. muistelua siitä, mitä kaikkea vuosien aikana on tapahtunut, hyvää ruokaa ja juomaa sekä pelasimme tietysti Derigon omaa juhlabingoa ja nautimme hyvästä seurasta.
Ei kommentteja vielä